MONTALE A JÁ : INTERVIEW S PIERREM MONTALE

Hodně lidí spekuluje na internetu o tom, že zakladatel značek Montale a Mancera, neexistuje. Důvodem je to, že Monsieur Montale nedal za svůj život víc, jak dvě interview (a to jen pro světově uznávaný web o parfémech – Fragrantica), a k tomu ještě bez foto-důkazů. Já nyní měla možnost se s touto legendou niche parfumérie setkat v jeho pařížském butiku …

Značka Montale má v mém srdci velmi speciální  místečko…

Jako mladá dívka začínáte používat parfémy – jdete do Sephory. Vybíráte si to, co vám zavoní na “první pohled” – DKNY zelené jablko, nebo Jill Sanders, Lanvin aj. Po letech se vám mění vkus, získáváte zkušenosti a stoupáte “výš” – k Dioru, Chanel a Hermés…
A pak, nastává ten magicky moment, kdy chcete být výjimečnou – chcete, aby vás lidé zastavovali na ulici a ptali se, čím to voníte, protože “tohle jím není povědomé!”. Chcete mít vůni, která vás odliší od ostatních, která vyjadřuje vaši unikátní osobnost, udává váš styl. Něco, co nenajdete na poličkách drogérie ani velkých, kosmetických značek.
Moment, kdy se s dívky stává žena je den, kdy objevuje niche parfémy… Ne nadarmo se říká, že když okusíte niche, už se k “normálním” parfémům nevrátíte. Na každé může stejný parfém vonět jinak, mění se podle vaší nálady, podle počasí – je to čistá alchymie.

Montale je tímto velice výjimečný… Představuje pevný most mezi vůněmi, které znáte, a těmi které jsou pro vás zatím záhadou.
Ve chvíli, kdy chcete vyzkoušet něco nového a extravagantního, ale vaše chuťové buňky ještě nedozrály dostatečně na to, aby ocenili čisté esence myrhy, střelného prachu nebo ambry – parfémy Montale vás vezmou za ruku a provedou vás onou “zahradou tajů” niche parfumérie … Vůně, které jste doposud neznali vám přestaví v malých, jemných dávkách a hlavně ve všech možných variacích, ze kterých si svého favorita určitě vyberete – to vám garantuji!

Pierre Montale se parfumérii učil pracujíc v továrně v Grasse (Francie) a svou kariéru započal ve značce Comptoir Sud Pacifique (založena 1974). Po 15ti letech se jeho sestra rozhodla značku prodat, a Pierre odjel do Spojených arabských emirátů – objevovat nové ingredience. Pracoval dlouhou dobu v Dubaji a zavítal i do sousedního Kataru – kde tvořil parfémy dokonce pro královskou rodinu. V arabských zemích je nesmírně oblíbený oud (čti “úd” – jedná se o arabský termín pro dřevo, nebo-li v reálu se jedná o esenci ze stromu Aquilaria – zvané agar, která se dosti složitě získává) – a má velký náboženský a kulturní význam. Tato vůně je velmi výrazná a specifická, a i na samotného Pierra neudělala dobrý první dojem. Jako zkušený parfumér začal však experimentovat, a míchat oud s jinými ingrediencemi. Výsledkem byla jedna z nejikoničtějších a stále nejprodávanějších kombinací – Aoud Amber Rose.
Po návratu do Francie se rozhodl využít toho, co se naučil na Východě, a představit tak oud i evropskému trhu. Díky svým dlouholetým zkušenostem byl schopen zkombinovat oud s jinými složkami tak, aby nebyl moc cizí pro “evropské nosy”, a to se mu povedlo na jedničku.
Jeho značky Montale a Mancera (výrazně se lišící ingrediencemi i vizuálně) si našli své příznivce po celém světe. Značka vyrábí až 9 parfémů ročně a patří tak na špici gigantů světové parfumérie. K dnešnímu dni značka vydala přes 200 různých vůní, a díky rozmanitým variacím jejich věrných klientů stále přibývá.

Čekajíc na schůzku jsem seděla v horním patře jejich pařížské kanceláře, která (stejně jako butik) připomínala malou verzi Versailles – velká okna do Rue Pierre Charron, sousedící se slavnou Champs Elysees dodávající neobarokní místnosti spoustu přírodního světla, přepychový nábytek se zlatými detaily, velká, naleštěná zrcadla, pozlacené sošky z exotického dřeva, a orchideje.. plno překrásných, rozkvetlých orchidejí.
V rohu místnosti probíhalo focení nových produktů, které se chystají do prodeje, a sem tam ladně pochodoval ON – Monsieur Montale. Takového muže nešlo přehlédnout – vysoký, krásný, stylový Francouz, že kterého číší nesmírné charisma již na první pohled. Nemohl to být nikdo jiný…

Pierre, devět parfémů ročně je obrovské číslo – mnoho značek vyrobí jeden za několik let. Jak zvládáte řídit tak obrovskou společnost a zároveň být schopen kreativní práce za tak krátký čas?
Vždy, když k nám přijdou naši klienti, ptají se mě – “Pierre, co máte nového? Jaké jsou novinky?”. Často klienti přijdou pro svůj oblíbený parfém, a k tomu si vezmou i nějakou novinku.
Svět se zrychlil – Apple má nové telefony každý rok, nové modely aut se také dělají co každý rok – musíme se onomu procesu dnešního světa přizpůsobovat. Stále zkouším nové kombinace, nové druhy produktů, nesmíte se zastavovat.. Teď jsme ku příkladu pracovali poslední 2 roky na speciální kolekci. Jak jistě víte, mí nejvěrnější klienti jsou z Blízkého východu a Ruska. Na Blízkém východu je populární oud – který je základem každého mého parfému. První složkou pro ně je oud, druhou a třetí také oud. Ruský trh je trochu specifičtější. Jsou přesně na pomezí východu a západu. Rozhodl jsem pro to vyrobit speciální edici 25ti parfémů právě na pomezí těchto dvou světů – jsou jemné, květinové, něžně slovanské, ale mají onen arabský “říz”.
Rozšiřujeme se také do Kazachstánu a jiných států SNS, kde i tito klienti mají své vlastní preference. Nejen co se týče vůní, ale i vzhledu produktů. Dále děláme i vlasové spreje a vonné svíčky k bestsellerům, takže se posouváme dál – musíme.

Všechny produkty vymýšlíte sám, anebo již máte vlastní tým, který jen zpovzdálí řídíte.
Všechno dělám sám. Mám svojí práci rád a inspirace mi nikdy neschází. Krom kreativní (parfémové) části si také sám navrhuji, jak budou vypadat naše nové stánky, pobočky. Všechen nábytek, který máme v pařížské kanceláři jsem si navrhl sám. Vystudoval jsem architektonickou školu, takže ani design mi není cizí. V podstatě za poslední 2 roky jsme otevřeli asi 25 nových prodejních míst – já jen posílal výkresy do továren, kde to sotva stíhali vyrábět..(smích) …

Tak to jste mužem mnoha talentů! Přemýšlel jste někdy nad tím, co byste dělal, kdybyste nebyl parfumérem?
Tak nad tím jsem se nezamýšlel nikdy! Parfémy jsou celý můj život! (smích) .. Ale asi bych byl malířem… Před nějakou dobou jsem si vzal dost dlouhou dovolenou a pronajal jsem si ateliér, kde jsem maloval… I některé věci, které mám tady v kanceláři a v butiku jsou moje práce.
Myslel jsem si, že to bude fajn, chtěl jsem na chvíli vypnout, chtěl jsem, aby mi přestal zvonit telefon, a já se mohl trochu uvolnit… Ale bylo to hrozné! Byl jsem tam úplně sám, a začal jsem se strašně nudit – chyběla mi práce s lidmi! Byl jsem zvyklý odpovídat na milión telefonátu denně a najednou telefon mlčel! Dlouho jsou to nevydržel a musel jsem se vrátit! (smích)… Mám rád práci s lidmi, mám rád své kolegy a mám rád své klienty.

Parfumérie je celý Váš život – postavil jste celé impérium sám a v podstatě od nuly. Co byste poradil mladým parfumérům, kteří chtějí vytvořit vlastní značku a být v businessu úspěšní:
Řekl bych jim, že je to těžké. Opravdu těžké. Není to levná záležitost a musí s tím počítat – náklady na materiály a výrobu, náklady na butik nebo i jen malé prodejní místo, reklama a propagace, musíte zaplatit lidi, protože to nemůžete dělat úplně sami… Všechno stojí velké peníze. A to ani nemluvím o složitostech spojených s nalezením kvalitních materiálů a dobrých distributorů..
Spoustu mladých značek tak bylo nuceno své podniky prodat. Již nemohli všechno finančně utáhnout.
Před několika lety velké společnosti jako Estée Lauder a L’Oréal skupovali velké množství malých niche parfumérií, jelikož nechtěli mít konkurenci. Koupili třeba Kilian – ten se teď prodává v sítích Sephora, což je pro niche parfumérii naprosté tabu! Je to pochopitelné – velké značky potřebují velké (finanční) obraty a proto prodávají všude, kde se dá. Niche parfumerie se však zakládá na exkluzivitě – na tom, že mají své butiky a cornery v omezeném množství, parfémů se prodává omezené množství, vůně jsou unikátní – je to naprostý opak masového trhu.
Po nějakém čase však tyto značky zjistili, že lidé mají o niche parfumerii zájem – chtějí exkluzivní parfémy, i za vyšší cenu – proto se teď některé značky snaží vyrábět něco “mezi tím” (jako Jo Malone nebo Tom Ford) – tito giganti si to mohou dovolit.. Pro mladé parfuméry je to teď bohužel velmi náročné a musí vědět, do čeho jdou. My jsme v opravdu jediní, kteří si zachovali své jméno, svůj status a nebylo to jednoduché. I nás chtěli koupit, ale to je rozhodnutí, ke kterému nikdy nepřistoupím. My se nikdy nezaprodáme! (smích)..

Pierre, Velice Vám děkuji za rozhovor. Přeji Vám i Vaší značce hodně štěstí a budu se těšit na novinky (smích)…

Článek byl poskytnut Oli Egler
http://oliegler.cz/2018/12/25/interview-s-pierrem-montale/
Děkujeme!